أنا بكره ربنا!


أنا بكره ربنا اللي الناس بتفرضه علينا

من غير أي احترام لحريتنا في الاختيار

أنا بكره ربنا اللي شبه أهالينا

عشان بسبب أخطاءهم اتشوهت صورة الله

أنا بكره ربنا اللي مطلوب مني أعبده

من خلال مُمارسات روحية اخترعوها بشر

ومن ساعتها بقت قانون مُلزم لكل البني آدمين

أنا بكره ربنا اللي بيفرض أو بيحرم حاجات

هي في الأخر مجرد عادات وتقاليد

أنا بكره ربنا اللي كل همه الصح والغلط

ومش فارق معاه احتياجاتي واللي أنا حاسه بيه

أنا بكره ربنا اللي مش شايف إن ليَّ قيمة في ذاتي

وبيعطف عليَّ بحبه اللي عمال يذلني بيه

أنا بكره ربنا اللي عايزنا متشابهين

وماحدش يكون أصلي لكن تقليد

أنا بكره ربنا اللي بيلغي عقلي وفكري

لمجرد إن فيه ناس عايزانا مُغيبين

أنا بكره ربنا اللي مقسمنا

لناس وحشين وناس حلوين

أنا بكره ربنا اللي بيميز الرجالة عن الستات

ومش عايزهم يكونوا متساويين

أنا بكره ربنا اللي عايزني أكتم مشاعري و وجعي

وأمثل إني كويسة وبخير

أنا بكره ربنا اللي عايزني أقوله كلام حلو مُنمق


وأنا جوايا متهماه وبالوم عليه

أنا بكره ربنا اللي بيحسسنا بالذنب

لو إحنا مش متطابقين للمعايير

أنا بكره ربنا اللي عايزني أنكر ضعفي وعجزي

وألبس قناع أخفي حقيقتي بيه

أنا بكره ربنا اللي دمه تقيل وكشاري

ومالوش في الضحك والتهريج

أنا بكره ربنا اللي مابيقدرش الإبداع والفن

ومش عايزنا نستمتع بيه

أنا بكره ربنا اللي بيكفرني وبيستبيح دمي

ومابيحترمش حريتي في اختيار الدين اللي باصدق فيه

أنا من الأخر بكره ربنا المزيف

اللي لا يمُت لربنا الحقيقي في شيء

وياريت اللي فاهمين ربنا غلط يرحمونا

ويبطلوا يرموا بلاهم علينا وعليه.




ماري منير 

15/12/2012


تعليقات

  1. يعنى بمعنى اصح بتكرهى الشيطان اللى لابس مليون قناع تحت اسم واحد (الدين) إللى عايز الناس متفرقين مش موحدين. أنا بلعن روحه فى كل دين القذر النجس اللى بيخدع الناس عشان ينزلوا الدنيا القذره دى ويعمل عبهم ريس ابن الزانيه لانه ليس لديه قدره على الخلق والناس تخلق ما تشاء إن وعوا.

    ردحذف
  2. التعبير عن الرأي شيء جميل

    ردحذف
  3. انا بكره الظلم و بكره الألم و بكره الله لانه خلف كل الآلام و التعب

    ردحذف
  4. انا بقيت بكره الله و الشيطان لانهم المسبب الرئيسي في تعاستنا و كاننا رهان فيما بينهم كل واحد فيهم مصمم علي انه يتلذذ بعذابنا

    ردحذف
    الردود
    1. ومين سمعك اناكمان بكرهواوى ومبطقاش اسمع اسموا

      حذف
  5. ربنا ياخدكم ياشويه شياطين استغفر الله العظيم و اتوب اليه 😒

    ردحذف
  6. مين الكافر اللي كاتب الكلام ده كرهتك هدومك اللي عليكي ياشيخه 👊👊👊👊

    ردحذف
  7. لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم
    حسبي الله ونعم الوكيل في الكلام الي بتقولو ده ربنا يهديكم

    ردحذف
  8. انا بكره ربنا اه بس لسا بصلي و بعبده لحد معرف ايه حكمة الابتلاءات اللي خلتني اكره بس من اسبابك اللي كاتبها انت لامواخذة عيل خول مش فاهم يعني ايه حياة

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الحب والاحتياج

الحب الواعي