مش عايزة حد يعجب بيا


مش عايزة حد يُعجب بيا

إعجاب مايخلنيش أتواجه مع حقيقتي

أو يمنعني إني أشوف عجزي

أنا محتاجة حد يشوفني على بعضي

بجمالي وبكل وحشتي

مش عايزة قبول يخليني أريح

وماحاولش أغير من نفسي

مش عايزة تشجيع طول الوقت

لأني باحتاج أوقات لقلم يفوقني

قلم يهزني ويرج حياتي الركدة

قلم يوجع بس مايعمليش عاهة

قلم يعري كل دفاعاتي

حتى لو هيخليني إنسان أعزل


ماتشوفنيش من بعيد وتنبهر

أو حتى تقرب وتُعجب بدماغي

لأن أنا مش اللي إنت شايفه من بعيد

ولا أنا الأفكار الحلوة اللي بقت جزء من كياني

أنا إنسانة من لحم ودم

وحياتي ماليها الخزي

خزي العجز والعيا

والسكون لحد الملل

فمن فضلك ماتُعجبش وماتنبهرش

وتتخيل إني ناضجة وعايشة حياتي

شوفني على حقيقتي وإتصدم

أحسن ما ترسم صورة

لبنت حلوة ... بس مش أنا !



ماري منير

11/4/2013




تعليقات

  1. عايز أقولك . براڤو عليكى .. مش عشان الكلام الجميل و التعبير الدقيق عن إحساس مرهف .. براڤو عليكى عشان بتقرى نفسك صح .. و إللى بيقرا صح بيفهم صح و بيتصرف صح .. و الأهم بيصلح و يحسن نفسة صح .. براڤو ماري ..

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

أنا بكره ربنا!

الحب والاحتياج

قطع العلاقات فن!