أزمة ثقة


لو إنت وثقت يوم في حد

وطلع مش قد ثقتك

عايزة أقولك أنا حاسة بيك

ومقدرة حجم صدمتك

لأنه ماكنش عليك أمين

وإستغل قلة خبرتك

وحتى لو كان قلبك بريء

فدي مش غلطتك

وصحيح الصدمة مؤلمة قوي

والجرح ممكن يفضل معلم

لكن برضه إحنا لسة عايشين

وياريت من غلطتنا نتعلم

إن البشر دول بني آدمين

مش شياطين ولا ملايكة

يعني بالضعف مليانين

وفي الأخر كلنا غلابة

بس برضه بلاش تعميم

وإوعى تلزق في الناس خبراتك

وماتقولش كل الناس وحشين

وتفقد الثقة في علاقاتك

عشان ماتلاقيش نفسك وحيد

لمجرد إنك تحمي ذاتك

م احنا لبعض محتاجين

مادام مش بنقرب بزيادة

وياريت نحط للناس حدود

ومانسبش بابنا مفتوح ع الأخر

وفي نفس الوقت نبقى حساسين

لو اللي قدامنا حبّ يتّاخر

المهم نحافظ على مسافة بينا

تحمينا وتحمي الأخر

ولو اللي قدامنا تعدى على حدودنا

ياريت مانسكتش ونواجه

مع إحنا لازم نأكد على حقوقنا

عشان الصبر برضه له أخر

ولو كتمنا هنلاقي روحنا إتقفلنا

وخسرنا في الأخر العلاقة

وعلى فكرة أنا مش بقولك كلام نظري

لكن دي حقيقة أنا عايشاها

وقبل ما أقولهالك قولتها لنفسي

عشان لازم تكون نصيحة مجرباها

ولأني بجد حاسة ألمك

نفسي ماتتعرضتش ليه تاني

لكن تتعلم من تجاربك

وتعيش الحياة من غير ما تعاني.




ماري منير

10/7/2012

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

أنا بكره ربنا!

الحب والاحتياج

قطع العلاقات فن!